Tower of Song

tips 'n tricks voor singer-songwriters

Hoe kom je op een Spotify-playlist?

Een jaar geleden schreef ik over Spotify en hoe je als onafhankelijk artiest zorgt dat je nieuwe nummers hierop gereleased worden. In die twaalf maanden is er al van alles veranderd: zo bestaat de getipte distributiepartner Songflow niet meer en is het binnenkort (waarschijnlijk) mogelijk je muziek direct via Spotify online te plaatsen, zonder het gebruik van een distributeur.

Wat onveranderd is, is de populariteit van playlists. De helft van de Spotify-gebruikers luistert naar deze lijsten om zo nieuwe muziek te ontdekken. Dit geeft artiesten de mogelijkheid om via deze speellijsten een groter publiek te bereiken. Mocht je liedje op de ‘Today’s Top List‘ terecht komen, heb je er zomaar twintig miljoen plays bij (bron) én een leuke zakcent. Maar hoe kom je op zo’n playlist?

Curatoren en algoritmes

Spotify playlists worden op een aantal verschillende manieren samengesteld. De populairste lijsten worden samengesteld door curatoren, in dienst van Spotify. De curatoren van Spotify kijken niet alleen rond op hun eigen medium, maar houden ook hun ogen open op muziekblogs en sociale media.
Andere lijsten worden beheerd door platenlabels of influencers. Jij kan zelf als gebruiker ook een playlist maken en deze delen met de hele wereld. Dan zijn er ook nog playlists waar geen mens aan te pas komt – lijsten die werken op basis van een algoritme, zoals Discover Weekly en Release Radar.

Hoe val je op bij een curator? En hoe laat je de algoritmes in je voordeel werken? Vandaag deel ik zes manieren met je om je kans op een plekje op een playlist te vergroten.

1. Zorg dat je artiestenprofiel geverifiëerd wordt

Fluitje van een cent, alleen maar even dit formulier invullen. Het zorgt niet alleen voor een leuk vinkje naast je naam, maar het geeft je ook meer inzicht in je luisteraars én de mogelijkheid je profiel te pimpen via Spotify for Artists.
Tegenwoordig heeft verificatie er nog een leuk voordeel bij: je kan je nieuwe songs, voordat ze op Spotify komen, aanbieden bij het team van curatoren, zodat zij je werk in overweging kunnen nemen voor één van de playlists.

2. Zorg dat je actief bent op Spotify

Zorg ten eerste dat je artiestenprofiel er netjes uitziet, met een complete, informatieve biografie en een mooie foto. Update de foto bij elke nieuwe release en zorg dat deze past bij het artwork van je nieuwe single of EP. Zet regelmatig nieuwe muziek op Spotify, dit hoeft niet elke keer een album te zijn, maar kan ook één liedje zijn. Via Songkick of Spotify for Artists zorg je dat je komende optredens vermeld worden op je profiel. Ook kun je verwijzen naar je Instagram- en Facebookpagina zodat fans je daar kunnen vinden. Tegenwoordig kun je zelfs een afbeeldingengallerij toevoegen om je profielpagina nóg mooier te maken.
Zorg dat je followers krijgt en promoot je artiestenpagina op je website, sociale media en in je nieuwsbrief. Tegenwoordig kun je zelfs de muziek die je beluistert delen in je Instagram Stories (via het share-menu van Spotify).
Zo word je opgepakt door de Release Radar van je volgers: niet door het aantal plays, maar door de activiteit eromheen: het aantal keren dat er naar je gelinkt wordt, het aantal volgers dat je hebt, hoe vaak je nieuwe muziek upload of hoe vaak je in speellijsten geplaatst wordt. Hoe actiever jij als artiest bent op Spotify en hoe vaker jouw nummers aan playlists toegevoegd worden, hoe sneller je opvalt bij zowel curatoren als het algoritme van Spotify. Werk dus eerst aan het aantal volgers, voordat je je focust op punt 3.

3. Zoek de playlists waar je graag op wil staan

Ga op onderzoek uit: duik in de wereld van de speellijsten, ga luisteren en maak een lijstje van degenen waar jouw muziek goed bij past – en volg deze lijsten ook. Zoek uit wie hiervan de curatoren zijn en of ze open staan voor een pitch van jouw kant. Zo ja, schrijf hen een persoonlijk bericht waarin je uitlegt waarom jouw nieuwe single zo goed zou passen op zijn of haar playlist.
Tip: iMusician maakte een lijstje van tien playlists die makkelijk te benaderen zijn. Ik zou zeggen, aan de slag!

4. Maak zelf playlists

Als Spotify gebruiker kun je natuurlijk ook je eigen playlist maken. Wanneer je een geverifieerde Spotify-artiest bent, kun je deze ook nog uitlichten op je profielpagina als ‘Artist’s Pick’. Maak een lijst met de muziek die jouw geïnspireerd heeft, of maak een selectie van de collega-songwriters die je graag tipt aan anderen. Zo heb je iets gaafs om aan te bieden aan je fans en ondersteun je je collega’s. Of maak een lijst in een bepaald thema of genre. En schuif er natuurlijk één of twee van je eigen liedjes in ;-). (Niet teveel, want het algoritme van Spotify vindt je lijst minder interessant als er meerdere nummers van dezelfde artiest in staan)
Wissel deze playlist ook regelmatig – een manier om je profiel te promoten op momenten dat er even geen nieuwe muziek van je uitkomt.
Werk samen met andere artiesten, zo kan je de lijst beiden promoten en bereik je een nog groter publiek!


Voorbeeld van een Artist Pick

5. Gebruik de playlist

Breng je een nieuwe single uit? Deel niet het linkje van de single op je Instagram, want dan hoppen je luisteraars na dat ene liedje naar een andere artiest. Deel een playlist waar de single instaat. Zo zorg je dat ze nog een nummer luisteren.

6. Vraag hulp

In je Spotify for Artists kun je ook teamleden toevoegen, zodat je bandleden, manager of buurvrouw kunnen helpen bij het pimpen van je account. Zo kun je samen zorgen voor een zo professioneel ogende pagina.
Ook zijn er bureaus die je kunnen helpen bij het aanbieden van je muziek aan curatoren, zoals AWAL en Playlist Push.

Gelukt?

En als het je dan gelukt is om op een playlist terecht te komen, schreeuw het van de daken! Zorg dat je de lijst ‘vastzet’ op je artiestenpagina met een mooie foto en een bijschrift. Vertel de curator dat je dit gedaan hebt, zodat je op zijn of haar netvlies blijft. Plaats een screenshot van of een link naar de playlist op je sociale mediakanalen. Zo maak je niet alleen jezelf, maar ook de samensteller van de lijst blij. Vergeet ook je website en nieuwsbrief niet. Dat kan een buzz creëren, waardoor je weer opvalt bij andere curatoren.

Lukt het je niet? Treur niet, en duik achter je instrument voor nieuwe nummers. Want het plezier van songwriting is belangrijker dan welk succes dan ook.

Foto: Heidi Sandstrom.

Vorige

Grand Finale Singer-songwriter Opleiding op 18 november ’18

  1. Mick

    Top artikel!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén